APC bliver i dag (23. juli 2020) omtalt på Finans.dk og BT Erhverv.
APCs store og imponerende vækst i antal af kunder, siden etableringen i 2007, bliver nu for alvor bemærket rundt omkring i markedet, og både konkurrenter og journalister er nu også ved at få øjnene op for APCs store potentiale og interessante rolle i markedet – som kundens mand.
At APC har påtaget sig rollen som kundens mand og rådgiver bekræftes af de mange meget positive kundetilkendegivelser som løbende modtages fra virksomhedens kunder - se eksempelvis Trustpilot.
Finans.dk skriver om APC Forsikringsmæglere:
“Forretningsmodellen går i al sin enkelhed ud på at rådgive og servicere privatkunder om pensionsydelser. Knap 15.000 kunder har i dag betroet APC en samlet formue på ca. 22 mia. kr.”
Udtalelsen understreger APCs status som en meget stor indkøbsforening for private danskere typisk med almindelige pensionsopsparinger. Danskere som tilsammen kan presse pensionsselskaberne og bankerne til at tilbyde rimelige priser på forvaltning af kundernes pensionsmidler.
Der bliver i artiklen spurgt ind til de mange påstande og myter fra konkurrenter i markedet omkring APC. Mange konkurrenter påstår, uden at komme med belæg, at APC er dyre og spørger i øvrigt ind til mængden af samarbejdspartnere.
Hertil svarer Peter Lindblad nøgternt:
“APC har kunder i alle kommercielle selskaber, herunder 5 mia. kr. tilsammen hos Danica, PFA og Velliv, og at APC’s kunder kun flyttes over til AP Pension og Topdanmark, hvis det kan betale sig for dem.
Vi er her i dag, fordi vi fokuserer på kunderne. Vi vil bedømmes af kunderne og af myndighederne, men vi er ligeglade med, hvad konkurrenterne siger.
Ifølge ham er det ikke dyrt for kunderne at skifte til APC, fordi samarbejdspartnerne Topdanmark og AP Pension kun får 0,25 til 0,30 pct. af kundernes opsparing som honorar. Dertil kommer APC’s honorar, som ifølge Peter Lindblad bringer kundernes samlede omkostninger op på 0,95 pct. årligt.
Vi kan levere produkter til en meget lavere pris, end hvad vores kunder ellers skulle betale hos andre. Vi er en indkøbsforening med 15.000 kunder, og det gør os meget konkurrencedygtige.”
Der bliver i artiklen også rettet henvendelse til ét af de pensionsselskaber i markedet, som transparent og åbent har valgt en forretningsmodel, hvor danske pensionstagere selv skal have lov til selv at vælge hvem de vil lade sig rådgive og betjene af. Selskabet respekterer med andre ord kundens valg om at lade sig fællesbetjene (én part til rådgivning og én part til forvaltning).
Selskabet udtaler:
“Topdanmark agerer uafhængigt i forhold til mæglerne og varetager forvaltningen af de pensionsordninger, der tegnes ind via en mægler, mens mæglerne fungerer som kundens rådgiver i forhold til valg af pensionsforvalter. De omkostninger, som APC-kunder betaler i Topdanmark, er meget lave – det gælder både administrations- og investeringsomkostninger.”